Ago Verdonschot

dirigent-2Na zijn eerste opera, Attila van Verdi, dirigeerde hij scenisch en concertant opera’s en fragmenten uit bekende en onbekende werken van Gluck, Mozart, Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi, Mascagni, Leoncavallo, Boïto, Puccini, Bizet, Gounod, Wagner, Meyerbeer, Tsjaikovsky, Borodin, Smetana, Strawinsky.

Ago Verdonschot draagt ook de operette een zeer warm hart toe. Hij dirigeerde o.a. de Strauss operettes der Zigeunerbaron en Die Fledermaus en operettes van Kalman, Léhar, Gilbert & Sullivan en Offenbach.

Naast opera en operette dirigeert Ago ook oratoriumwerken, o.a. missen van Haydn en Mozart, het Requiem van Fauré, The Messiah van Händel en The Armed Man van Karl Jenkins. Zeer recent dirigeerde hij de Londense Versie van ein Deutsches Requiem van Brahms. Ago werkte met solisten als Annemarie Kremer, Claudia Patacca, Mylou Mazali, Eva Maria Westbroek, Frank van Aken, Inessa Galante, Ernst Daniël Smid, Henk Poort, Edmund Toliver, en vele anderen.

Als bariton heeft Ago Verdonschot een aanzienlijk repertoire opgebouwd met opera en operette aria’s, duetten en ensembles. Oratorium werken waaronder het Requiem van Fauré en Duruflé, The Armed Man van Karl Jenkins tijdens een concert met het Hastings Philharmonic Choir in Hastings, Engeland. Recentelijk zong hij de bariton partij in de 9e Symfonie van Beethoven en ein Deutsches Requiem van Brahms.

Zijn liedrepertoire omvat werken van Schumann, Brahms, Schubert, Fauré, Poulenc, Vaughan-Williams, Grieg en Strauss. Tijdens de Operadagen Rotterdam is Ago samen met Waldin Roes een van de vaste solisten bij Van Smartlap tot Opera met concerten in De Doelen van Rotterdam en op de Koeweide in Crooswijk. Samen met tenor Hans van de Scheur vormt hij de basis van het ensemble Vissi d’Arte waarmee opera en operette aria’s en duetten worden gebracht.